8 april
Het is maandag en de eerste werkdag van de langverwachte werkzaamheden aan de brug op de A7 is van start gegaan. Zoals te verwachten was, leidde dit tijdens de spits tot wat extra drukte op de alternatieve routes. Vooral op de N247 van Volendam naar Amsterdam was het iets drukker dan normaal. Deze weg loopt parallel aan de A7 en strekt zich uit richting het zuiden van Noord-Holland.
Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat Verkeersinformatie verloopt het verkeer op de A7 zelf “vlotjes”. Maar op de omliggende provinciale en regionale wegen, met name op de N247, is het toch wat drukker dan normaal gesproken. Misschien hebben sommigen wel geluisterd naar de adviezen om zoveel mogelijk thuis te werken.
Rijkswaterstaat is maandag begonnen met het verstevigen van de brug op de A7 over het Noordhollandsch Kanaal. Deze klus zal maar liefst vijf maanden in beslag nemen. Weggebruikers dienen rekening te houden met aanzienlijke verkeershinder.
Om sluipverkeer te voorkomen, worden verschillende wegen in de regio tijdens de ochtend- en avondspits afgesloten voor doorgaand verkeer. Bewoners van de regio krijgen hiervoor een ontheffing. Bovendien sluit de provincie Noord-Holland tussen Oosthuizen en Edam, en tussen Oudendijk en Oosthuizen, twee parallelwegen af om te voorkomen dat weggebruikers bij filevorming op de provinciale weg de parallelweg nemen. Deze parallelwegen worden veel gebruikt door fietsers en bestemmingsverkeer. Weginspecteurs en verkeersregelaars op de motor zullen het verkeer in goede banen leiden.
Het Dijklander Ziekenhuis, met vestigingen in Purmerend en Hoorn, maakt zich zorgen over de beperkte bereikbaarheid voor patiƫnten, bezoekers en medewerkers. Ambulances maken vaak gebruik van de brug om van de ene naar de andere locatie te komen. Het ziekenhuis vreest dat door de verwachte drukte mogelijk geen rijstroken vrijgehouden kunnen worden voor de hulpdiensten.
Alternatieven
Om het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren, biedt Rijkswaterstaat gratis NS-kortingskaarten aan. Deze kunnen online worden aangevraagd. Tijdens de werkmaanden aan de brug zal NS deels langere treinen inzetten. Ook regionale vervoerder MeerPlus heeft de dienstregeling doordeweeks aangepast, zodat bussen in de spits meer tijd hebben om hun route te rijden.
Carpoolen, omrijden, het openbaar vervoer nemen of toch maar vanuit huis werken, zijn de beste opties. Veel sluiproutes in de regio zijn tijdens de ochtend- en avondspits uit voorzorg afgesloten.
De werkzaamheden
De werkzaamheden aan de brug op de A7 zijn gestart met het afsluiten van de westkant van de brug, terwijl de oostzijde open blijft voor verkeer. Zodra de versterking van de westzijde is voltooid, wordt de operatie verplaatst naar de oostkant. De technische manager, Christian Carlie, benadrukt dat het doel is om de brug te versterken zodat deze minstens 30 jaar meegaat. Dit omvat het verwijderen van asfalt en beton, het in kaart brengen van bestaande wapening, boren van gaten en het storten van beton om de brugpijlers te versterken.
Het boren van de gaten is een tijdrovende taak en vereist nauwkeurigheid, aangezien er 50.000 gaten moeten worden geboord zonder de bestaande wapening te raken. Daarom werken specialisten met de hand en zijn er tot wel 70 specialisten tegelijkertijd aan het werk. Om de logistieke uitdagingen aan te gaan, wordt de ruimte op de brug optimaal benut en wordt er gewerkt met een strikte planning om overlapping van werkzaamheden te minimaliseren. De veiligheid van de werknemers staat hierbij altijd voorop, zowel qua werkomstandigheden als werkdruk, om ervoor te zorgen dat het project binnen de afgesproken planning wordt voltooid terwijl de vakmensen goed worden ondersteund.