We schrikken ervan, een stijgende lijn in ons incidenten register ten aanzien van agressie door verkeersdeelnemers. Dagelijks hebben onze verkeersregelaars te maken met agressie door een gehaaste maatschappij. Vaak zit men niet te wachten op een omleiding of korte vertraging. Een verkeersregelaar die een (gehaaste) verkeersdeelnemer tijdelijk stil zet of omleidt kan hierbij nét de druppel zijn die de spreekwoordelijke emmer doet overlopen.

Verkeer Centrale Nederland vindt het belangrijk dat collega’s zich veilig voelen tijdens het uitvoeren van hun werkzaamheden en zich kunnen beschermen wanneer nodig. In februari is Oscar van de Ven (oud politieagent) bij ons langs geweest om onze collega’s te trainen zodat zij kunnen omgaan met agressie en geweld op de weg. Denk hierbij aan een juiste manier van communiceren, het herkennen van agressief gedrag en de-escalerend handelen om escalatie te voorkomen.

(foto tijdens agressie training met in achtneming van de toen geldende coronamaatregelen)

Iedereen heeft zijn certificaat behaald en past de opgedane kennis inmiddels in de praktijk toe. We merken dat onze collega’s baat hebben gehad bij de training en hun werkzaamheden met een veiliger gevoel kunnen uitvoeren. Een geruststellende gedachte voor zowel werkgever als onze opdrachtgevers.